Vogeldiefstal

Helaas moeten we constateren dat het aantal vogeldiefstallennog steeds niet afneemt.
Het blijft dus verstandig om hierop alert te zijn. De tentoonstellingstijd en de catalogi met adressen maakt het niet zo moeilijk om te weten waar de vogels zitten, die de moeite waard zijn.

Helaas worden in Nederland regelmatig vogels gestolen. De kans om deze terug te vinden, is zeer klein. Daarom zet Meldpunt Vogeldiefstal zich in om kwekers bewuster te maken van de gevaren van vogeldiefstal. Tref zelf voorzorgsmaatregelen, maar let ook goed op dat je niet per ongeluk gestolen vogels koopt. Tijdens Vogel 2017 spraken we Wil van Zon, medeoprichter van Meldpunt Vogeldiefstal. Zelf kweekte ze jarenlang met plezier Australische- en Afrikaanse prachtvinken.
Waarom is het Meldpunt ontstaan?
Wil van Zon vertelt: “Nadat in de Facebookgroep Volière Vogelhouders weer een melding kwam van diefstal, was ik het zat. Ik ben met medewerking van enthousiaste leden het Meldpunt Vogeldiefstal gestart. Eerst alleen op Facebook, maar er is nu ook een eigen website.” Via deze website en de Facebookpagina Meldpunt Vogeldiefstal wil het Meldpunt mensen bewuster maken van vogeldiefstal. Ook de NBvV steunt dit initiatief.

Wat kan je zelf doen tegen vogeldiefstal?

Op de website van de NBvV staan enkele tips om vogeldiefstal te voorkomen:
•Vermeld binnen de vereniging geen adressen in de catalogus
•Verkoop je je vogels? Wees voorzichtig als je een afspraak maakt met mensen die je niet kent
•Doe bij diefstal altijd aangifte bij de politie en geef het door aan Meldpunt Vogeldiefstal

Daarnaast geeft het Meldpunt Vogeldiefstal ook extra tips:
•Controleer zelf voor aankoop van de vogel of deze niet gestolen is. Controleer het ringnummer en kijk of er niet met de ring geknoeid is
•Voorzie je vogels altijd van officiële gesloten ringen
•Houd een goede registratie bij van je vogels
•Maak het dieven moeilijk met sloten op de volière en binnenverblijven, camera’s, schrikdraad of andere passende maatregelen doe altijd aangifte bij de politie.

Papegaaien gestolen Dierentuin Animal Farm Beverwijk.

In de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 maart 2018 is er ingebroken op dierentuin Animal Farm te Beverwijk. Tot ons groot verdriet is hierbij ons koppeltje rose kaketoes ‘Romeo & Julia’ (Eolophus roseicapillus) en onze vrouwelijke blauwgele ara ‘Tony’ (Ara aranauna) gestolen.
Menig bezoeker zal zich onze vogels herinneren, doordat ze altijd contact zochten met mensen. We zijn dan ook erg ontdaan dat dieven op deze laffe wijze een volière openknippen en de vogels meenemen.
De inbraak heeft plaatsgevonden rond middernacht. Heeft u iets verdachts gezien of komt u onze vogels tegen dan horen wij het bijzonder graag! U kunt het melden bij ons of de politie. De vogels hebben de volgende pootringen (linkerpoot).

Ringnummer rose kaketoe vrouw: EP CZ 545130001 uit 2013.
Ringnummer rose kaketoe man: EP CZ 545090019 uit 2009.
Ringnummer blauwgele ara: NL03 14 152 PS uit 2003.

De camerabeelden van de diefstal zijn overgedragen aan justitie.